Přehled o poskytovaných službách pro žáky s SVP
Škola poskytuje tyto služby:
Činnost třídního učitele
Věnuje pozornost žákům zaostávajícím v učení
Může navrhovat či doporučit vyšetření v pg.-psychologické poradně
Vytváří IVP a provádí jeho hodnocení
Spolupracuje s vých. poradcem a šk. psychologem
Věnuje individuální péči dětem se zdravotními či jinými problémy
Vytváří minimální výstupy
Práce výchovného poradce- viz. příloha
Práce psychologa
Poskytuje péči žákům ohroženým šk. neúspěchem, žákům se SVP a žákům s IVP
Poskytuje krizovou intervenci (při akutní nepohodě)
Poskytuje krátkodobé psychoterapeutické poradenství
Poskytuje osobní konzultace žákům, pedagogům i rodičům
Práce šk. metodika prevence- viz. příloha
Práce adaptačního koordinátora- tato funkce se na základě žádosti zřizuje v případě, že do školy přichází žák- cizinec. Koordinátor usnadňuje žákovi první týdny v oblasti adaptační a jazykové.
Náplň práce školního metodika prevence sociálně patologických jevů
Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, nekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování).
Stanovuje antidiskriminační pravidla, zachování rovného přístupu.
Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Náplň práce výchovného poradce
Konzultace s rodiči dle dohody.
1. Péče o žáky s výukovými potížemi a zdravotním postižením
ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy
zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC
pomáhá učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření
vede evidenci integrovaných žáků ve škole a podílí se spolu s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace pro integrované žáky
metodicky pomáhá učitelům poskytujícím nápravnou péči
poskytuje poradenskou činnost pro rodiče
2. Péče o žáky s výchovnými problémy
v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciuje vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost
poskytuje poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích
spolupracuje s dalšími institucemi
3. Další metodická a informační činnost
předává informace z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům
informuje žáky a jejich rodiče o činnosti pedagogicko-psychologické poradny a speciálně-pedagogického centra a o dalších poradenských službách v regionu (úřad práce, sociální péče, krizová centra)
poskytuje poradenskou činnost pro rodiče
spolu s třídními učiteli sleduje žáky ze znevýhodňujícícho sociálně-kulturního prostředí
spolupracuje s metodikem prevence
4. Kariérové poradenství
poskytuje poradenskou činnost v této oblasti pro žáky a rodiče
informuje o studijních možnostech, pomáhá při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu
spolupracuje s třídními učiteli vycházejících tříd v dané problematice
organizuje schůzky zástupců SŠ s vycházejícími žáky a jejich zákonnými zástupci
zpracovává přehledy o přijetí žáků
5. Vedení dokumentace
souspřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči
vede databázi žáků s vývojovými poruchami učení, integrovaných žáků a pravidelně ji aktualizuje
vede jejich evidenci individuálních studijních plánů
spolu s ostatními pedagogy a PPP provádí vyhodnocení účinnosti individuálních studijních plánů