Klikněte pro nastavení vyššího kontrastu zobrazení Klikněte pro nastavení velikosti textu

Přehled o poskytovaných službách pro žáky s SVP

Zveřejněno: 18.10.2018

Přehled o poskytovaných službách pro žáky s SVP

Škola poskytuje tyto služby:

Činnost třídního učitele 

  • Věnuje pozornost žákům zaostávajícím v učení

  • Může navrhovat či doporučit vyšetření v pg.-psychologické poradně

  • Vytváří IVP a provádí jeho hodnocení

  • Spolupracuje s vých. poradcem a šk. psychologem

  • Věnuje individuální péči dětem se zdravotními či jinými problémy

  • Vytváří minimální výstupy

Práce výchovného poradce- viz. příloha

Práce psychologa

  • Poskytuje péči žákům ohroženým šk.  neúspěchem, žákům se SVP a  žákům s IVP

  • Poskytuje krizovou intervenci (při akutní nepohodě)

  • Poskytuje krátkodobé psychoterapeutické poradenství

  • Poskytuje osobní konzultace žákům, pedagogům i rodičům

Práce šk. metodika prevence- viz. příloha                         

Práce adaptačního koordinátora- tato funkce se na základě žádosti zřizuje v případě, že do školy přichází žák- cizinec. Koordinátor usnadňuje žákovi první týdny v oblasti adaptační a jazykové.

 

Náplň práce školního metodika prevence sociálně patologických jevů

  • Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.

  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, nekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.

  • Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování).

  • Stanovuje antidiskriminační  pravidla, zachování rovného přístupu.

  • Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.

  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.

  • Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.

  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.

  • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.

  • Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.

  • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).

  • Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).

  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.

    Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.

 Náplň práce výchovného poradce

 Konzultace s rodiči dle dohody.

 

        1. Péče o žáky s výukovými potížemi a zdravotním postižením

  • ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy

  • zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC

  • pomáhá učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření

  • vede evidenci integrovaných žáků ve škole a podílí se spolu s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace pro integrované žáky

  • metodicky pomáhá učitelům poskytujícím nápravnou péči

  • poskytuje poradenskou činnost pro rodiče

     

    2. Péče o žáky s výchovnými problémy  

  • v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciuje vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost

  • poskytuje poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích

  • spolupracuje s dalšími institucemi

    3. Další metodická a informační činnost

  • předává informace z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům

  • informuje žáky a jejich rodiče o činnosti pedagogicko-psychologické poradny a speciálně-pedagogického centra  a o dalších poradenských službách v regionu (úřad práce, sociální péče, krizová centra)

  • poskytuje poradenskou činnost pro rodiče

  • spolu s třídními učiteli sleduje žáky ze znevýhodňujícícho sociálně-kulturního prostředí

  • spolupracuje s metodikem prevence

     

    4. Kariérové poradenství

  • poskytuje poradenskou činnost v této oblasti pro žáky a rodiče

  • informuje o studijních možnostech, pomáhá při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu

  • spolupracuje s třídními učiteli vycházejících tříd v dané problematice

  • organizuje schůzky zástupců SŠ s vycházejícími žáky a jejich zákonnými zástupci

  • zpracovává přehledy o přijetí žáků

     

    5. Vedení dokumentace

  • souspřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči

  • vede databázi žáků s vývojovými poruchami učení, integrovaných žáků a pravidelně ji aktualizuje

  • vede jejich evidenci individuálních studijních plánů

  • spolu s ostatními pedagogy a PPP provádí vyhodnocení účinnosti individuálních studijních plánů