Klikněte pro nastavení vyššího kontrastu zobrazení Klikněte pro nastavení velikosti textu

Provozní řád školy

Zveřejněno: 24.8.2020

 

Základní škola a mateřská škola Dolní Újezd

PROVOZNÍ ŘÁD

Č.j.: 11020

 1. 9. 2020

Vypracoval:

Mgr. Jan Sigl, ředitel školy

Schválil:

Mgr. Jan Sigl, ředitel školy

Pedagogická rada projednala dne

27. 8. 2020

Směrnice nabývá platnosti dne:

1. 9. 2020

Směrnice nabývá účinnosti dne:

1. 9. 2020

 

Obsah

I.      Obecná ustanovení 1

II.    Zásobování vodou, pitný režim.. 1

III.   Hluk. 1

IV.  Vybavování školy. 1

V.    Údržba školy. 2

VI.   Pracovní podmínky. 2

VII.  Mimoškolní akce žáků. 3

VIII. Osvětlení 3

IX.    Větrání 4

X.     Vytápění a parametry mikroklimatických podmínek. 4

XI.    Vybavení školy. 4

XII.   Nebezpečné chemické látky. 5

XIII.  Závěrečná ustanovení 5

 

 

I.            Obecná ustanovení

 

Na základě ustanovení písmene a) odstavce 1 § 165 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění a na základě odstavce 2) §7 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v platném znění vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici. Směrnice je zpracována podle prováděcí vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.  Směrnice je součástí organizačního řádu školy.

 

II.            Zásobování vodou, pitný režim

1.      Pitná voda je odebírána z veřejného vodovodu, kontrolu hygienických limitů tedy provádí správce veřejného vodovodu. Ve škole se využívá pitný režim, tj. žáci mají možnost se v průběhu dne napít čaje, který uvařily kuchařky a je ve várnicích přenesen na místa odběru.

2.      Z kapacitních hledisek dodávka vody splňuje požadavky vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích:

a)  na 1 dítě v předškolním věku musí být k dispozici nejméně 60 l vody na den,

b)  na 1 žáka školy musí být k dispozici nejméně 25 l vody na den

 

III.            Hluk

Škola neprovozuje žádnou činnost, při které by hluk překračoval hygienické limity. Pokud jsou ve škole prováděny opravy apod., s dodavateli je smluvně ujednáno, že hlučné práce budou prováděny zásadně v době mimo výuku. Hodnota hluku pronikajícího zvenčí do budovy (doprava apod.) nepřekračuje hygienické limity.

IV.            Vybavování školy

1.      Místnosti jsou vybaveny nábytkem, který zohledňuje rozdílnou tělesnou výšku dětí a žáků. Velikostní typy školního nábytku a ergonomické zásady práce žáků vsedě odpovídají příloze č. 2 vyhlášky č. 410/2005 Sb. Pracovní stoly mají matný povrch. Při používání tabule je dodržen zrakový úhel maximálně 30 stupňů od zadní hrany pracovní plochy prvního stolu žáka před tabulí.

2.      Rozsazení žáků v učebně se řídí podle jejich tělesné výšky; dále se přihlíží ke speciálním vzdělávacím potřebám, případným zrakovým a sluchovým vadám a jinému zdravotnímu postižení žáků. Při jiném, než obvyklém uspořádání lavic se dbá na to, aby u žáků nedocházelo k jednostrannému zatížení svalových skupin.

 

V.            Údržba školy

1.      Pro čištění a úklid školy jsou stanoveny postupy, které jsou zakotveny v pracovních náplních provozních zaměstnanců. Pro zajištění úklidu jsou zpracovány normy přidělování čistících prostředků včetně dezinfekčních prostředků. Přehled o nákupu a výdeji vede školník, pravidelně provádí kontrolu jejich účelného používání.

2.      Úklid je prováděn v následujícím rozsahu, odpovídajícím vyhlášce č. 410/2005 Sb:

a)  denně setřením všech podlah a povrchů na vlhko, u koberců vyčištěním vysavačem,

b) denně vynášením odpadků,

c) denně za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem umytím umývadel, pisoárových mušlí a záchodů,

d) nejméně jednou týdně omytím omyvatelných částí stěn hygienického zařízení a dezinfikováním umýváren a záchodů,

e) nejméně dvakrát ročně umytím oken včetně rámů a svítidel,

f) nejméně dvakrát ročně celkovým úklidem všech prostor,

g) malováním jedenkrát za 3 roky nebo v případě potřeby častěji.

 

VI.            Pracovní podmínky

1.      Ve škole není žádné rizikové pracoviště.

2.      Škola má zpracovánu směrnici pro Osobní ochranné pracovní prostředky, které jsou vydávány určenému okruhu zaměstnanců. Seznam je každoročně kontrolován, případně upravován.  Agendou je v rámci pracovní náplně pověřena zástupkyně ředitele, zajišťuje nákup, evidenci, přidělování a kontrolu používání. O kontrolách vede záznamy.

3.      Pro výuku jsou používány místnosti, které splňují požadavky na osvětlení, vybavení, větrání, velikost a vybavení. V žádné z učeben není překročen maximální počet žáků, daný plošnou výměrou místnosti ve smyslu vyhlášky.

4.      Žáky školy jsou také děti se zdravotním postižením. Pro tato žáky jsou ve spolupráci s SPC vypracovány individuální výukové plány a každoročně jsou podávány návrhy na jejich integraci.

5.      Časové rozvržení učiva, sestava rozvrhu a režim dne vychází zejména z ustanovení školského zákona č. 261/2004 Sb., vyhlášky č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a ze zásad stanovených ve školním vzdělávacím programu Základní škola, č.j. 10520 a je stanoveno s ohledem na věkové zvláštnosti dětí i žáků, jejich biorytmus a náročnost jednotlivých předmětů. Při výuce je třeba dbát na prevenci jednostranné statické zátěže vybraných svalových skupin výchovou žáků ke správnému sezení a držení těla.

6.      Ve třídách zajišťují vyučující vhodné podmínky pro výuku zejména sledováním teploty v učebně, dostatečným větráním, pobytem dětí o přestávkách mimo učebnu, dodržováním délky vyučovacích hodin a přestávek, zařazováním relaxačních chvilek a cvičení do hodin. Vedou žáky k otužování a používání přiměřeně teplého oblečení. Sledují přiměřenost velikosti lavic a židlí pro žáky a ve spolupráci se školníkem zajišťují potřebnou výměnu za větší velikosti.

7.      Pravidelným střídáním zasedacího pořádku řad nebo jiným způsobem mění umístění žáků ve třídě tak, aby se pro žáky měnil úhel pohledu na tabuli. Také vedením žáků ke správnému sezení a držení těla přispívají k prevenci jednostranné statické zátěže určitých svalových skupin.

 

VII.            Mimoškolní akce žáků

1.      Pro každou mimoškolní akci žáků je určen pedagogický zaměstnanec školy jako vedoucí akce. Ten zajišťuje dodržení podmínek pro pořádání akce (školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 106/2001Sb.o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti,…). Vede záznamy o předepsaných náležitostech – souhlas rodičů s účastí dítěte, prohlášení rodičů o zdravotním stavu, potvrzení lékaře o zdravotní způsobilosti dítěte a osob zúčastňujících se akce, poučení žáků o BOZP, pojištění.

 

VIII.            Osvětlení

1.      Všechny prostory sloužící k výuce mají zajištěno vyhovující denní osvětlení. Pro ochranu před oslněním a pro zajištění zrakové pohody jsou okna opatřena závěsy nebo žaluziemi. Umělé osvětlení v učebnách zajišťuje celkové osvětlení učebny a zvlášť tabule. V učebnách a v jídelně je použito zářivkové osvětlení, v tělocvičně LED diody. Zářivková osvětlovací tělesa jsou opatřena kryty zamezujícími blikání světla.

2.      Úroveň denního i umělého osvětlení prostorů se zobrazovacími jednotkami je v souladu s normovými hodnotami a požadavky.

3.      Pracoviště u zobrazovacích jednotek jsou umístěna tak, aby žáci nebyli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů a ani se jim tyto otvory nezrcadlily na zobrazovací jednotce. Svítidla jsou vhodně rozmístěna tak a mají takové rozložení jasů a úhly clonění, aby se nezrcadlila na zobrazovací jednotce a nedocházelo ke ztížení zrakového úkolu.

4.      Vzdálenost očí od zobrazovací jednotky je nejméně 0,5 m od horního okraje zobrazovací jednotky ve výši očí. U pracovišť se zobrazovacími jednotkami je pro zachování dobrých podmínek vidění, zrakové pohody i vyhovující pracovní polohy zajištěna pro všechny uživatele možnost úprav pracovního místa podle jejich individuálních potřeb (zejména podle tělesné výšky a prováděných činností) a regulace denního osvětlení.

5.      Regulace denního osvětlení, rozložení světla a zábrana oslnění je řešena v souladu s normovými požadavky.

6.      Pro většinu zrakových činností v zařízeních i provozovnách pro výchovu a vzdělávání se je směr osvětlení zleva a shora, umístění řad svítidel u umělých osvětlovacích soustav rovnoběžně s okenní stěnou nad levý okraj lavic.

7.      Osvětlení tabule odpovídá normovým hodnotám. Tabule mají matný povrch, kromě tabulí, na které se nepíše křídou.

 

IX.            Větrání

Všechny prostory využívané pro pobyt žáků v budově škole – učebny, šatny, WC, školní družina – jsou přímo větratelné. Intenzita větrání odpovídá požadavkům přílohy č. 3 vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Okna jsou zajištěna proti rozbití v důsledku průvanu. Ovládání ventilačních otvorů je dosažitelné z podlahy.

 

X.            Vytápění a parametry mikroklimatických podmínek

 

1.      Parametry mikroklimatických podmínek:

 Zima:

·         učebny, pracovny, družiny a další místnosti určené k dlouhodobému pobytu:

průměrná výsledná teplota v místnosti tp = (22 ±l) °C,

minimální výsledná teplota v místnosti tmin = 19 °C,

rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníku nesmí být větší než 3 °C.

·         tělocvičny:

průměrná výsledná teplota v místnosti tp = (20 ± 1) °C,

minimální výsledná teplota v místnosti tmin = 19 °C,

rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníku nesmí být větší než 3 °C,

·         při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených k dlouhodobému pobytu dětí a žáku ve třech po sobě následujících dnech pod 18 °C, ne však méně než na 16 °C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16 °C musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání zastaven.

Léto:

·         učebny, pracovny, družiny, tělocvičny a další místnosti určené k dlouhodobému pobytu:

maximální výsledná teplota v místnosti tmax = 31 °C,

·         při extrémních venkovních teplotách, kdy maximální venkovní teplota vzduchu je vyšší než 30 stupňů Celsia a kdy je tmax vyšší než 31 stupňů Celsia, musí být přerušeno vyučování nebo zajištěno pro žáky jiné náhradní opatření, např. jejich pobytem mimo budovu a zajištěním pitného režimu.

2.      Relativní vlhkost je celoročně v rozmezí (30 – 70) %.

3.      Orientační kontrolu teploty vzduchu v prostorách s trvalým pobytem je nutno zabezpečit pomocí nástěnných teploměrů. Teploměry se nesmí umísťovat na obvodové stěny místností, to znamená stěny s okny a stěny vystavené přímému dopadu slunečního záření.

 

XI.            Vybavení školy

1.      Všechna tělesa ústředního topení ve školních prostorách jsou zajištěna proti úrazu.

2.      V tělocvičně jsou okna a svítidla zajištěna kryty a sítěmi proti rozbití. Otevírání ventilačních oken je zajištěno. Podlaha je natřena protiskluzovým nátěrem. K tělocvičně patří nářaďovna, dvě šatny, dvě WC oddělené pro hochy a dívky, umývárna je přístupná z šatny.

3.      Ve všech výukových prostorách je umístěno aspoň jedno umývadlo s výtokem pitné vody.

4.      Lékárničky jsou umístěny ve sborovně, kabinetu tělesné výchovy, kabinetu I. st a ve školní družině. Obsah doplňuje pověřený učitel vždy k zahájení školního roku a pak průběžně podle výsledků kontrol a požadavků vyučujících.

 

XII.            Nebezpečné chemické látky

1.      Jedovaté látky nejsou ve škole používány, všechny látky tohoto charakteru byly ze skladu chemických látek vyřazeny. Nebezpečné látky jsou skladovány v uzamykatelných místnostech, do kterých nemají žáci školy přístup. Skladování a evidence látek v kabinetu chemie podléhá zvláštnímu režimu. Všichni vyučující chemie absolvovali příslušná školení a jsou odborně způsobilí k práci s těmito látkami.

2.      Uživatelé venkovních hracích ploch určených pro hry a sport, tj. zejména vyučující tělesné výchovy, vyučující tříd prvního stupně a vychovatelky školní družiny zkontrolují čistotu těchto ploch, případné znečištění nebo výskyt injekčních stříkaček či jehel hlásí školníkovi, který zajistí odstranění závad.

3.      Rostliny a dřeviny vysazené v areálu školy odpovídají projektu školy, nejsou zde jedovaté rostliny, ani alergizující dřeviny. Pokos trávy provádí školník.

 

XIII.            Závěrečná ustanovení

1.      Jeden výtisk provozního řádu je trvale uložen ve sborovně, na místě trvale přístupném všem zaměstnancům školy, jeden v ředitelně. Seznámení s provozním řádem tvoří součást vstupního a periodického školení zaměstnanců školy.

2.      Změny provozního řádu jsou prováděny formou číslovaných doplňků.

3.      Orgány ochrany veřejného zdraví mohou nařídit úpravu provozního řádu.

4.      Zrušuje se předchozí znění tohoto řádu, jeho uložení se řídí spisovým řádem školy.

5.      Směrnice nabývá účinnosti dnem: 1. 9. 2020

 

 

V Dolním Újezdu dne 1. 9. 2020                                                     ……………………………

                                                                                                          Mgr. Jan Sigl, ředitel školy

 

 

 

 

 

 

Provozní řád se řídí zejména předpisy uvedenými v příloze.

Příloha:

-          školský zákon č. 561/2004 Sb.,

-          zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000Sb.

-          vyhláška č. 106/2001Sb.o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti

-          Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých

-          Vyhláška č. 137/2004Sb.  o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných

-          Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby

-          vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání

-          vyhláška č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři

-          vyhláška č.14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání

-          vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání

SRPŠ

Zveřejněno: 18.3.2024

Dne 11. 4. 2024 se budou konat od 15 h do 17 h třídní schůzky - hodnocení prospěchu a chování žáků za 3. čtvrtletí školního roku. ...

Sběr papíru

Zveřejněno: 18.3.2024

Vážení spoluobčané, rádi bychom vás upozornili na to, že v termínu od 22. -24. 4. 2024 bude probíhat v základní škole sběr papíru a kartonu. Vytříděný, svázaný a zvážený sběr přivážejte, prosím, k pos...

Kalkulace ceny obědů ve školní jídelně platná od 1. 1. 2024

Zveřejněno: 13.12.2023

V příloze jsou ceny stravování ve školní jídelně, které budou platné od 1. 1. 2024. Ceny musely být zvýšeny vzhledem k neustále rostoucím cenám potravin.  ...

Šablony pro MŠ a ZŠ 2023-2025

Zveřejněno: 7.9.2023

V průběhu následujících dvou let bude základní i  mateřská škola využívat další „šablony“. MŠMT poskytlo tuto dotaci z Operačního programu Jan Amos Komenský ve výši cca 3 mil.Kč. Ta nám umožní uhradi...

Digitalizujeme školu

Zveřejněno: 2.1.2023

Naše škola je zapojena do projektu DIGITALIZUJEME ŠKOLU REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY - KOMPONENTA 3.1. Projekt je realizován z prostředků Evropské unie, termín realizace je leden - pros...

Info pro cizí strávníky

Zveřejněno: 7.2.2022

V důsledku růstu přímých a provozní nákladů školní jídelny se od 1. 3. 2022 zvyšuje cena obědů pro cizí strávníky na 75,-Kč.  ...

Ceník pronájmu hřiště s umělým povrchem

Zveřejněno: 3.1.2022

V příloze je aktuální ceník pronájmu hřiště s umělým povrchem. ...

Změna tarifu - tělocvična

Zveřejněno: 3.1.2022

Upozorňujeme na změnu tarifu za pronájem školní tělocvičny- za 1 hod. pronájmu budou nově od 1.1.2022 platit členové Sokola 250,-Kč, ostatní 350,-Kč. ...