Základní škola a mateřská
škola Dolní Újezd |
|
PROVOZNÍ
ŘÁD |
|
Č.j.: 11020 |
1. 9. 2020 |
Vypracoval: |
Mgr. Jan Sigl, ředitel školy |
Schválil: |
Mgr. Jan Sigl, ředitel
školy |
Pedagogická rada
projednala dne |
27. 8. 2020 |
Směrnice nabývá platnosti
dne: |
1. 9. 2020 |
Směrnice nabývá účinnosti
dne: |
1. 9. 2020 |
Obsah
II. Zásobování
vodou, pitný režim
X.
Vytápění a parametry mikroklimatických podmínek
XII.
Nebezpečné chemické látky
I.
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení písmene a)
odstavce 1 § 165 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění a na základě
odstavce 2) §7 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v platném
znění vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici. Směrnice je zpracována
podle prováděcí vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory
a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a
mladistvých. Směrnice je součástí
organizačního řádu školy.
II.
Zásobování vodou, pitný režim
1. Pitná voda je odebírána z veřejného
vodovodu, kontrolu hygienických limitů tedy provádí správce veřejného vodovodu.
Ve škole se využívá pitný režim, tj. žáci mají možnost se v průběhu dne
napít čaje, který uvařily kuchařky a je ve várnicích přenesen na místa odběru.
2. Z kapacitních hledisek dodávka vody
splňuje požadavky vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích:
a) na 1 dítě v předškolním věku musí být k
dispozici nejméně
b) na 1 žáka školy musí být k dispozici nejméně
III.
Hluk
Škola neprovozuje žádnou činnost,
při které by hluk překračoval hygienické limity. Pokud jsou ve škole prováděny
opravy apod., s dodavateli je smluvně ujednáno, že hlučné práce budou prováděny
zásadně v době mimo výuku. Hodnota hluku pronikajícího zvenčí do budovy
(doprava apod.) nepřekračuje hygienické limity.
IV.
Vybavování školy
1. Místnosti
jsou vybaveny nábytkem, který zohledňuje rozdílnou tělesnou výšku dětí a žáků.
Velikostní typy školního nábytku a ergonomické zásady práce žáků vsedě
odpovídají příloze č. 2 vyhlášky č. 410/2005 Sb. Pracovní stoly mají matný
povrch. Při používání tabule je dodržen zrakový úhel maximálně 30 stupňů od
zadní hrany pracovní plochy prvního stolu žáka před tabulí.
2. Rozsazení
žáků v učebně se řídí podle jejich tělesné výšky; dále se přihlíží ke
speciálním vzdělávacím potřebám, případným zrakovým a sluchovým vadám a jinému
zdravotnímu postižení žáků. Při jiném, než obvyklém uspořádání lavic se dbá na
to, aby u žáků nedocházelo k jednostrannému zatížení svalových skupin.
V.
Údržba školy
1. Pro
čištění a úklid školy jsou stanoveny postupy, které jsou zakotveny v pracovních
náplních provozních zaměstnanců. Pro zajištění úklidu jsou zpracovány normy
přidělování čistících prostředků včetně dezinfekčních prostředků. Přehled o
nákupu a výdeji vede školník, pravidelně provádí kontrolu jejich účelného
používání.
2. Úklid
je prováděn v následujícím rozsahu, odpovídajícím vyhlášce č. 410/2005 Sb:
a) denně setřením všech podlah a povrchů na vlhko,
u koberců vyčištěním vysavačem,
b) denně vynášením odpadků,
c) denně za použití čisticích
prostředků s dezinfekčním účinkem umytím umývadel, pisoárových mušlí a záchodů,
d) nejméně jednou týdně omytím
omyvatelných částí stěn hygienického zařízení a dezinfikováním umýváren a
záchodů,
e) nejméně dvakrát ročně umytím
oken včetně rámů a svítidel,
f) nejméně dvakrát ročně celkovým
úklidem všech prostor,
g) malováním jedenkrát za 3 roky
nebo v případě potřeby častěji.
VI.
Pracovní podmínky
1. Ve
škole není žádné rizikové pracoviště.
2. Škola
má zpracovánu směrnici pro Osobní ochranné pracovní prostředky, které jsou
vydávány určenému okruhu zaměstnanců. Seznam je každoročně kontrolován,
případně upravován. Agendou je v rámci
pracovní náplně pověřena zástupkyně ředitele, zajišťuje nákup, evidenci,
přidělování a kontrolu používání. O kontrolách vede záznamy.
3. Pro
výuku jsou používány místnosti, které splňují požadavky na osvětlení, vybavení,
větrání, velikost a vybavení. V žádné z učeben není překročen maximální počet
žáků, daný plošnou výměrou místnosti ve smyslu vyhlášky.
4. Žáky
školy jsou také děti se zdravotním postižením. Pro tato žáky jsou ve spolupráci
s SPC vypracovány individuální výukové plány a každoročně jsou podávány návrhy
na jejich integraci.
5. Časové
rozvržení učiva, sestava rozvrhu a režim dne vychází zejména z ustanovení
školského zákona č. 261/2004 Sb., vyhlášky č. 48/2005 Sb. o základním
vzdělávání a ze zásad stanovených ve školním vzdělávacím programu Základní
škola, č.j. 10520 a je stanoveno s ohledem na věkové zvláštnosti dětí i žáků,
jejich biorytmus a náročnost jednotlivých předmětů. Při výuce je třeba dbát na
prevenci jednostranné statické zátěže vybraných svalových skupin výchovou žáků
ke správnému sezení a držení těla.
6. Ve
třídách zajišťují vyučující vhodné podmínky pro výuku zejména sledováním
teploty v učebně, dostatečným větráním, pobytem dětí o přestávkách mimo učebnu,
dodržováním délky vyučovacích hodin a přestávek, zařazováním relaxačních
chvilek a cvičení do hodin. Vedou žáky k otužování a používání přiměřeně
teplého oblečení. Sledují přiměřenost velikosti lavic a židlí pro žáky a ve
spolupráci se školníkem zajišťují potřebnou výměnu za větší velikosti.
7. Pravidelným
střídáním zasedacího pořádku řad nebo jiným způsobem mění umístění žáků ve
třídě tak, aby se pro žáky měnil úhel pohledu na tabuli. Také vedením žáků ke
správnému sezení a držení těla přispívají k prevenci jednostranné statické
zátěže určitých svalových skupin.
VII.
Mimoškolní akce žáků
1.
Pro každou mimoškolní akci žáků je určen pedagogický zaměstnanec
školy jako vedoucí akce. Ten zajišťuje dodržení podmínek pro pořádání akce
(školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 106/2001Sb.o hygienických
požadavcích na zotavovací akce pro děti,…). Vede záznamy o předepsaných
náležitostech – souhlas rodičů s účastí dítěte, prohlášení rodičů o zdravotním
stavu, potvrzení lékaře o zdravotní způsobilosti dítěte a osob zúčastňujících
se akce, poučení žáků o BOZP, pojištění.
VIII.
Osvětlení
1. Všechny
prostory sloužící k výuce mají zajištěno vyhovující denní osvětlení. Pro
ochranu před oslněním a pro zajištění zrakové pohody jsou okna opatřena závěsy
nebo žaluziemi. Umělé osvětlení v učebnách zajišťuje celkové osvětlení učebny a
zvlášť tabule. V učebnách a v jídelně je použito zářivkové osvětlení, v tělocvičně
LED diody. Zářivková osvětlovací tělesa jsou opatřena kryty zamezujícími
blikání světla.
2. Úroveň
denního i umělého osvětlení prostorů se zobrazovacími jednotkami je v souladu s
normovými hodnotami a požadavky.
3. Pracoviště
u zobrazovacích jednotek jsou umístěna tak, aby žáci nebyli oslňováni jasem
osvětlovacích otvorů a ani se jim tyto otvory nezrcadlily na zobrazovací
jednotce. Svítidla jsou vhodně rozmístěna tak a mají takové rozložení jasů a
úhly clonění, aby se nezrcadlila na zobrazovací jednotce a nedocházelo ke ztížení
zrakového úkolu.
4. Vzdálenost
očí od zobrazovací jednotky je nejméně
5. Regulace
denního osvětlení, rozložení světla a zábrana oslnění je řešena v souladu s
normovými požadavky.
6. Pro
většinu zrakových činností v zařízeních i provozovnách pro výchovu a vzdělávání
se je směr osvětlení zleva a shora, umístění řad svítidel u umělých
osvětlovacích soustav rovnoběžně s okenní stěnou nad levý okraj lavic.
7. Osvětlení
tabule odpovídá normovým hodnotám. Tabule mají matný povrch, kromě tabulí, na
které se nepíše křídou.
IX.
Větrání
Všechny prostory
využívané pro pobyt žáků v budově škole – učebny, šatny, WC, školní družina –
jsou přímo větratelné. Intenzita větrání odpovídá požadavkům přílohy č. 3
vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz
zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Okna jsou
zajištěna proti rozbití v důsledku průvanu. Ovládání ventilačních otvorů je
dosažitelné z podlahy.
X.
Vytápění a parametry mikroklimatických podmínek
1.
Parametry mikroklimatických podmínek:
Zima:
·
učebny, pracovny, družiny a další místnosti
určené k dlouhodobému pobytu:
průměrná
výsledná teplota v místnosti tp = (22 ±l) °C,
minimální
výsledná teplota v místnosti tmin = 19 °C,
rozdíl
výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníku nesmí být větší než 3 °C.
·
tělocvičny:
průměrná
výsledná teplota v místnosti tp = (20 ± 1) °C,
minimální
výsledná teplota v místnosti tmin = 19 °C,
rozdíl
výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníku nesmí být větší než 3 °C,
·
při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených
k dlouhodobému pobytu dětí a žáku ve třech po sobě následujících dnech pod 18 °C,
ne však méně než na 16 °C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v
jednom dni pod 16 °C musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání
zastaven.
Léto:
·
učebny, pracovny, družiny, tělocvičny a další
místnosti určené k dlouhodobému pobytu:
maximální
výsledná teplota v místnosti tmax =
·
při extrémních venkovních teplotách, kdy
maximální venkovní teplota vzduchu je vyšší než
2.
Relativní vlhkost je celoročně v rozmezí (30 – 70) %.
3.
Orientační kontrolu teploty vzduchu v prostorách s
trvalým pobytem je nutno zabezpečit pomocí nástěnných teploměrů. Teploměry se
nesmí umísťovat na obvodové stěny místností, to znamená stěny s okny a stěny
vystavené přímému dopadu slunečního záření.
XI.
Vybavení školy
1. Všechna
tělesa ústředního topení ve školních prostorách jsou zajištěna proti úrazu.
2. V
tělocvičně jsou okna a svítidla zajištěna kryty a sítěmi proti rozbití. Otevírání
ventilačních oken je zajištěno. Podlaha je natřena protiskluzovým nátěrem. K
tělocvičně patří nářaďovna, dvě šatny, dvě WC oddělené pro hochy a dívky,
umývárna je přístupná z šatny.
3. Ve
všech výukových prostorách je umístěno aspoň jedno umývadlo s výtokem pitné
vody.
4. Lékárničky
jsou umístěny ve sborovně, kabinetu tělesné výchovy, kabinetu I. st a ve školní
družině. Obsah doplňuje pověřený učitel vždy k zahájení školního roku a pak
průběžně podle výsledků kontrol a požadavků vyučujících.
XII.
Nebezpečné chemické látky
1. Jedovaté
látky nejsou ve škole používány, všechny látky tohoto charakteru byly ze skladu
chemických látek vyřazeny. Nebezpečné látky jsou skladovány v uzamykatelných
místnostech, do kterých nemají žáci školy přístup. Skladování a evidence látek
v kabinetu chemie podléhá zvláštnímu režimu. Všichni vyučující chemie
absolvovali příslušná školení a jsou odborně způsobilí k práci s těmito
látkami.
2. Uživatelé
venkovních hracích ploch určených pro hry a sport, tj. zejména vyučující
tělesné výchovy, vyučující tříd prvního stupně a vychovatelky školní družiny
zkontrolují čistotu těchto ploch, případné znečištění nebo výskyt injekčních
stříkaček či jehel hlásí školníkovi, který zajistí odstranění závad.
3. Rostliny
a dřeviny vysazené v areálu školy odpovídají projektu školy, nejsou zde
jedovaté rostliny, ani alergizující dřeviny. Pokos trávy provádí školník.
XIII.
Závěrečná ustanovení
1. Jeden
výtisk provozního řádu je trvale uložen ve sborovně, na místě trvale přístupném
všem zaměstnancům školy, jeden v ředitelně. Seznámení s provozním řádem tvoří
součást vstupního a periodického školení zaměstnanců školy.
2. Změny
provozního řádu jsou prováděny formou číslovaných doplňků.
3. Orgány
ochrany veřejného zdraví mohou nařídit úpravu provozního řádu.
4. Zrušuje
se předchozí znění tohoto řádu, jeho uložení se řídí spisovým řádem školy.
5. Směrnice
nabývá účinnosti dnem: 1. 9. 2020
V Dolním
Újezdu dne 1. 9. 2020 ……………………………
Mgr.
Jan Sigl, ředitel školy
Provozní řád se řídí zejména předpisy uvedenými v příloze.
Příloha:
-
školský zákon č. 561/2004 Sb.,
-
zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000Sb.
-
vyhláška č.
106/2001Sb.o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti
-
Vyhláška č.
410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a
provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých
-
Vyhláška č.
137/2004Sb. o hygienických požadavcích
na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech
epidemiologicky závažných
-
Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických
požadavcích na stavby
-
vyhláška č.
48/2005 Sb. o základním vzdělávání
-
vyhláška č.
13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
-
vyhláška
č.14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání
-
vyhláška č.
74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání