Vážení rodiče,
dítě vstupující do prvního ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené, aby bez velkých potíží a trápení zvládlo její nároky a zátěž. Posouzení školní zralosti může být někdy obtížné, v takových případech je vhodnější ponechat rozhodnutí na pedagogicko – psychologické poradně. Pro vaše děti bude vstup do první třídy úspěšný a snadnější, pokud budete vědět, jak má být připraveno. Věnujte proto prosím pozornost dalšímu textu a posuďte, zda můžete během následujících měsíců dítě v některých oblastech lépe připravit na jeho vstup do školy.
Optimální připravenost
|
Nedostačující připravenost
|
Dítě rozumí mluvené řeči - pokynům a různým
sdělením, vyjadřuje se srozumitelně ve větách a jednoduchých souvětích,
komunikuje s dospělými, dokáže spontánně popisovat různé události,
poznatky, nápady, klade otázky, umí vyprávět o rodičích, sourozencích, má
přiměřeně širokou slovní zásobu. |
Dítě chápe sdělení učitele nebo spolužáků odlišně,
než bylo myšleno, vyjadřuje se pomocí jednotlivých výrazů, jednoduchých vět,
nevyjadřuje se spontánně, odpovídá stručně, neklade další otázky
k doplnění svých znalostí, dítěti je špatně rozumět (výslovnost), slovní
zásoba je omezená. Důsledek pro
výuku:
nepochopení výkladu učitele, učitel nerozumí odpovědím dítěte, překážka ve
vztazích s druhými dětmi. |
Orientuje se v okolí, zná svoji adresu, jména
a povolání rodičů, svůj věk. |
Nezná základní údaje o sobě a o svém okolí. |
Dítě začíná myslet logicky (na konkrétních
předmětech a při konkrétních činnostech), svět chápe realisticky, dokáže
pochopit, že z pozice někoho jiného se může situace jevit odlišně. |
Dítě zatím neuvažuje logicky – je závislé na svých
přáních a okamžitých potřebách, na fantazii, důležitý je jeho vlastní pohled
na věc. Důsledek pro
výuku:
nedostatečné pochopení učiva, zejména v Čj, M a v prvouce. |
Dítě rozumí číselnému pojmu – např. spočítá
pastelky (do 5ti), seřadí čísla od nejmenšího po největší, vyjmenuje řadu
čísel, chápe pojmy hodně - málo, méně - více, má rozvinutou paměť pro čísla. |
Nedokáže počítat ani do pěti, nechápe pojem čísla,
pořadí, množství. Důsledek pro
výuku:
dítě selhává zejména v matematice, nechápe učivo. |
Dítě dokáže rozlišit zvukovou i zrakovou podobu
slov, rozloží slovo na jednotlivá písmena, ví na jaké písmeno začíná slovo,
dokáže z jednotlivých písmen složit slovo, rozliší i velmi podobně
znějící slova. |
Nedovede přesně rozlišovat zrakové či sluchové
podněty, nedovede vnímat celek jako soubor částí, obvykle se soustředí na
nejnápadnější detail. Důsledek pro
výuku:
selhává při výuce čtení a psaní. |
Dítě je zralé v grafických projevech a
tělesné obratnosti – je manuálně šikovné, dobře ovládá pohyby svého těla, umí
zacházet s nůžkami, držení tužky je správné, tlak na tužku přiměřený,
dokáže napodobit tvar tiskacího a psacího písma, umí popsat, co nakreslilo. |
Dítě je obecně výrazně neobratné, křečovité držení
tužky, velký tlak na tužku, nedokáže napodobit tvar písmen a čísel, odmítá
kreslení, vystřihování, v nakreslených tvarech nelze rozpoznat
jednotlivé předměty. Důsledek pro
výuku:
selhává ve výuce psaní, kreslení, pracovní výchově, tělocviku. |
Dítě je schopné soustředit se na práci, vydrží
pracovat dostatečně dlouho, odolává rušivým podnětům, dokáže překonat únavu. |
Dítě
se obtížně soustředí, snadno se nechá rozptýlit, často přerušuje práci,
působí jako duchem nepřítomné. Důsledek pro
výuku:
nedává pozor, nepracuje, ruší ostatní. |
Dítě bez obtíží navazuje kontakt s cizí
osobou, je ochotné komunikovat a kooperovat s ostatními dětmi, ochotně
se podřídí autoritě. |
Dítě se vyhýbá kontaktu s cizími osobami, je
stydlivé, bázlivé, závislé na rodině. Důsledek pro
výuku:
nechce chodit do školy, straní se ostatních, nekomunikuje s učitelem. |
Dítě přiměřeně ovládá své emocionální projevy, je
schopné odložit splnění svých přání na později, započatou práci se snaží
dokončit. |
Dítě obtížně kontroluje své emoce, často jedná
impulzivně a bez zábran (např. při nezdaru rozhází všechny pastelky po zemi,
bouchá pěstí do stolu apod.), při práci nemá výdrž, převládá zájem o hru. |
Dítě je schopné pracovat ve skupině dětí na společném cíli a společně prováděném úkolu,
ochotně se zapojuje do kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti. |
Dítě není ochotné komunikovat s druhými
dětmi, stojí stranou, nenavazuje kontakty, nedokáže odložit uspokojení
vlastních potřeb ve prospěch společného úkolu, při hře je agresivní,
svárlivé. Důsledek pro
výuku:
konflikty s dětmi i učiteli, znesnadňuje práci ostatním. |
Dítě je samostatné a soběstačné, umí se samo
obléknout, najíst, pracuje samostatně – rozumí pokynům. |
Dítě je nesamostatné, závislé
na pomoci rodičů, sourozence, pracuje jen v
bezprostředním kontaktu a za
pobízení dospělého, nedokáže se postarat
o své věci. Důsledek pro výuku: nepracuje a neplní
pokyny bez pomoci učitele, zapomíná nebo ztrácí pomůcky. |
Dítě dodržuje pravidla chování, podřídí se pokynům
dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost řádu a pravidel. |
Dítě je neposlušné, neumí se chovat, odmítá
vyhovět pokynům. Důsledek pro
výuku:
konflikty s dětmi i učiteli. |
Dítě má pozitivní postoj ke škole a učení, těší se
do školy, rád si hraje na školu, má zájem o nové věci, klade hodně otázek. |
Dítě se o školu nezajímá, rádo si hraje,
neprojevuje zájem o rozšiřování znalostí a vědění, neklade otázky. Důsledek pro
výuku:
učivo ho nebaví, nedává pozor, není motivováno k lepším výkonům. |